First week on the one happy Island. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Shannen Bartelen - WaarBenJij.nu First week on the one happy Island. - Reisverslag uit Oranjestad, Aruba van Shannen Bartelen - WaarBenJij.nu

First week on the one happy Island.

Blijf op de hoogte en volg Shannen

21 Februari 2016 | Aruba, Oranjestad

Bon Tardi!

Nu we weer een paar daagjes langer op het eiland Aruba zijn, is het weer tijd voor een kleine update van mijn eerste week. Waar zal ik beginnen!

Afgelopen maandag, dinsdag en woensdag zijn we druk bezig geweest met veel regelen. Het vervoer op Aruba is voornamelijk auto's, er rijdt zo en dan eens een bus, alleen die komt en gaat en die zie je opeens voorbij komen en dan zie je hem weer dagen niet meer voorbij komen. We hebben veel rondgevraagd bij ons in de buurt en op stage, maar iedereen raden ons aan om een auto te huren, anders kom je hier nergens. Dat klopt! Door veel te bellen en te hebben gedaan hebben we 'finally' ons perfecte autootje gehuurd. Een lief fel blauw Chervrolet Spark autootje met alles erop en eraan, oja het is een automaat, eventjes wennen hihi.

Tussen alle drukte door hebben we natuurlijk ook even kunnen relaxen bij het zwembad in onze 'achtertuin', wat vervelend nou. Wel goed insmeren want de zon, pfoe is hier erg heet!

Donderdag 18 februari en vrijdag 19 februari was het dan eindelijk zo ver, mijn eerste stagedagen. Erg spannend natuurlijk, want je weet totaal niet wat je moet gaan verwachten. Ik heb wel 3 x de route opgezocht op google maps. En hoe het ook niet anders kan, op je eerste stagedag verdwaald Shannen op het eiland in Aruba. (eventjes zweten en stressen) Ik had een verkeerde afslag gepakt zo'n 15 minuten verder van mijn stage. Toen reed ik al ongeveer een dik half uur en de bewoonde wereld werden steeds meer zandpaadjes en cactussen langs de weg. Dit kan niet goed zijn. Ik ben omgedraaid en kwam een waserette tegen. Deze meneer kon alleen spaans en Engels, Fijn! Op mijn beste Engels uitgelegd hoe of wat. Deze man zijn reactie was trouwens ook heel leuk toen ik het adres vertelde waar ik heen moest. Ik was dus helemaal verdwaald en hij moest een klein beetje lachen. Ik lachte ook wel mee eigenlijk, maar stiekem dacht ik, leuk zo'n eerste dag stage dan kom je te laat. Uiteindelijk was deze man mijn reddende engel die mij op zijn laptop google maps liet zien en een route voor me uit printen. Wat een aardige mensen hier op Aruba!

Een uurtje verder kwam ik dan eindelijk aan hoor....

Op het eerste gezicht zag de locatie er echt top uit. Veel verschillende vrolijke kleuren, vlaggetjes, één groot speelparadijs voor de kinderen. Ik liep naar het kantoortje en leerde mijn stagebegeleidster kennen, Marina. Marina is een typisch Arubaanse vrouw, erg relaxed, maar wat is ze intelligent en grappig. We hebben op mijn eerste dag dan ook uren lopen kletsen en lachen over van alles en nog wat. Marina heeft zelf ook gestudeerd in Nederland en is sinds 2 jaar weer terug komen wonen op San Nicolas. Een 30 minuten van Aruba Noord vandaan. Marina nam haar tijd en heeft mij veel verteld over wat de YMCA in houdt etc. Er is super veel mogelijk en ik mag altijd inbreng doen. Om het eventjes kort te houden... YMCA is een wijkcentrum op Aruba voor kinderen die na school graag onder elkaar willen zijn in een veilige omgeving. De YMCA biedt vele activiteiten aan om de kinderen bezig te houden, zoals sport en spel, maar zorgt ook voor ontwikkeling, respect onderling en stimuleert vooral de ontwikkeling. Naast het aanbod van activiteiten, biedt de YMCA ook lezingen rondom onderwerpen als jeugdhulp, seksualiteit op jonge leeftijd, opvoedhulp etc. Super interessant! Ik ben werkzaam op de locatie Oranjestad, Dakota, alleen in verloop van mijn 3 maanden ga ik ook werken op de locatie San Nicolas. Hier komen veel oudere jongeren, die meer met criminaliteit en armoede te maken hebben. Ik kijk er erg naar uit!

Wat mij wel vooral opviel waren zeker verschillen met in Nederland. De kinderen groeten de juffen bij binnenkomst en bij het weg gaan de juffen met een hand. Ze bidden voor het buitenspelen en als snack eten ze cornflacks uit een bekertje. De kinderen zijn echt cute en ze komen steeds vanalles laten zien en vragen. Toch merk je dat de Nederlandse taal erg belangrijk is bij de kinderen, maar zij sneller Papiaments of Engels praten. Ze vertellen dan ook veel verschillende verhalen in het Papiaments tegen mij en dan zeg ik Nederlands of Engels graag. En dan denken ze oja, deze juffrouw praat geen Papiaments. Een Nederlandse juf komt dus als geroepen daar!


Toen was het weekend.

Afgelopen vrijdagavond zijn we gaan eten bij een heerlijk tentje in Savaneta, een 30 minuten van Aruba Noord. We zouden gaan eten bij 'Zeerovers', maar we kwamen daar aan en de kok zij de keuken sluit om 21.00u en wij waren daar om 21.20u. Op zoek naar iets anders?! Uiteindelijk kwamen we bij 'Marina Pirata'. Een heerlijk restaurantje aan de blauwe zee, betaalbaar, smakkelijk en de visjes zwemmen rond je. Super mooie locatie en heerlijk gegeten. Toen zijn we een stapje gaan zetten in Gusto, de club ofja bar/club van Aruba. Voor degene onderons die van latin, R en B, salsa, zouk en nog veel meer houden, top locatie! Hier in Aruba is de muziek top, je hebt ook gewoon een mixtape radiozender, dit zouden we in Nederland ook moeten hebben.

De volgende dag zijn we naar een strandje verderop gegaan, 'Baby Beach'. Een super rustig, maar een heel mooi strandje. ( sorry voor het jaloers maken, het was bakken in de 32 graden en zwemmen in de zee van 26 graden) Bij terugkomst nog wat cultuur en natuur gefotografeerd en savonds nog een stapje gedaan. We gingen eerst wat cocktails drinken bij het Hard Rock Café. Hier was een bandje aan het optreden. Een latin bandje, twee jongens van in de twintig goodlooking maakten er een feestje van. Onder het zingen maakten zij veel interactie met het publiek, het publiek moest namelijk mee zingen en op een duur gingen ze mensen uit het publiek halen.

En ja hoor je raad het al Tessa en ik waren uit het publiek gehaald om het liedje Sorry van Justin Bieber te gaan zingen. Eerst dacht ik ik ga echt niet zingen, die tekst en zo vals als n kraai, maar deze jongen liet het er niet bij zitten en vroeg onze namen aan Jens, vervolgens riep hij Shannen Shannen Shannen, Tessa Tessa Tessa. Oke we moesten wel als echte Beliebers, hihi. Gelukkig had hij voor de zekerheid de tekst en wat zonden we moooi, uuuuuhh vals, maar het was erg leuk. Daarnaast lekker veel gedanst op de gezongen muziekjes en polonaise op zijn Arubaans, schudden met je kont en lopen alsof je de merenque doet. Nog een afterparty bij Gusto en rond een uurtje of 4 weer je bed in rollen. Ja dat is ook weekend vieren hier in Aruba.

Oja, we hebben afgelopen week ook nog een salsa feestje gehad en vanavond staar er weer een salsa feestje voor ons klaar. We hebben trouwens ook al wat mensen leren kennen. Jonge leraren en leraressen zijn onze huisgenootjes in het appartement. Gezellig samen dansen, drankjes drinken en kletsen. Kortom Aruba is top!

Nu is het zo'n 10.30 in de morgen dus ik moet helaas stoppen. Het is tijd voor een dagje strand op Palm Beach!!! Happy

Fijn weekend iedereen nog en wat ze hier veel zeggen op Aruba.

AYOOO DUSHIS

  • 21 Februari 2016 - 16:00

    Miranda:

    Nou Shan......
    in 1 woord fantastische wat een leuk verhaal.
    Ben nu al weer benieuwd wat je volgende week allemaal gaat beleven.
    bye bye dusi

  • 21 Februari 2016 - 18:04

    Michel:

    Leuk Shannen om te horen dat de eerste week zo goed verlopen is, de kop is er af!
    3 maanden lijkt lang maar de tijd vliegt voorbij, voordat je het weet ben je weer terug in Nederland. Dus lekker genieten daar en maak er een onvergetelijke ervaring van waar je later met veel plezier op terug kan kijken!
    Gr. Michel,Sandra,Lisa en Marit

  • 29 Februari 2016 - 09:27

    Martien Lodder:

    Hoi Shannen,

    Een mooie start op je stageplaats, die Hollanders zijn altijd te laat, zullen ze wel zeggen. Maar je bent gestart. Geniet van alle ervaringen (en natuurlijk van beach & sun) en maak er wat moois van.

    Groeten,

    Martien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Shannen

Actief sinds 16 Feb. 2016
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 5639

Voorgaande reizen:

16 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

16 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

15 Februari 2016 - 15 Mei 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: